Creëren van binnenuit – De Roep van de Wildeman, deel 3

Een boek in wording

Creëren van binnenuit is het derde deel van de serie De Roep van de Wildeman. Deze serie boeken bestaat uit drie delen, die je het hoofd, het hart en de handen van de wildeman kunt noemen. De drie boeken vormen een samenhangend geheel, maar kunnen ook los van elkaar gelezen worden.

De uitgave van dit derde deel wordt medio 2025 verwacht.

Voor dit derde deel heb ik de 16 werkzame krachten uit Het Wiel van Transformatie vertaald in 16 richtingaanwijzers voor creatieve processen. Deze richtingaanwijzers voor creatieve processen kun je ook zien als handvatten om zelf scheppend in de wereld actief te zijn. Vandaar dat ik dit derde deel ‘de handen’ van de wildeman noem. Het boek is bedoeld voor iedereen die op de één of andere manier ondernemend ofwel scheppend in de wereld actief is of zou willen zijn. En zijn we dat eigenlijk niet allemaal?

Creëren van binnenuit

De vraag die aan deze richtingaanwijzers ten grondslag ligt, was: “Hoe kun je dingen als het ware vanzelf laten ontstaan, min of meer moeiteloos, niet door niets te doen, maar zonder er aan te hoeven duwen of trekken”. 

Het meest kernachtige antwoord dat ik op deze vraag kan geven is: “Door ze van binnenuit en met de natuurlijke stroom mee te creëren en onderweg de gulden middenweg te bewandelen”. Dit kernachtige antwoord heb ik in het onderstaande symbool samengevat.

In plaats van Creëren van binnenuit had ik dit boek dus ook Creëren met de natuurlijke stroom mee of Creëren langs de gulden middenweg kunnen noemen. In de titel heb ik het accent echter doelbewust op dat creëren van binnenuit gelegd.

Met dit derde deel van de serie De Roep van de Wildeman wil ik vooral mensen een handreiking geven die tijdens een Avontuurlijke reis naar binnen diep vanuit hun innerlijk de roep voelen om iets in de buitenwereld te manifesteren. Dat is de eerste reden dat ik dit boek Creëren van binnenuit heb genoemd.

De tweede reden is dat de natuurlijke stroom waarmee we van binnenuit kunnen creëren een spiegelbeeld is van de natuurlijke stroom waarmee we op een veilige manier in onze binnenwereld kunnen reizen.

En de derde reden sluit aan bij het gezegde “Een goed begin is het halve werk”. Wanneer we in onze creatieve processen de natuurlijke stroom volgen, dan beginnen we namelijk pas wanneer daarvoor een impuls van binnenuit komt. En hoe dieper die impuls van binnenuit komt, hoe meer innerlijke kracht je ter beschikking staat om het creatieve proces te doorlopen en hoe meer hulp je in het vervolg van het creatieve proces ook van buitenaf kunt verwachten. Wanneer je gesteund door deze kracht van binnenuit en hulp van buitenaf de natuurlijke stroom volgt, dan verloopt een creatief proces relatief moeiteloos. Maar wanneer deze innerlijke kracht en hulp van buitenaf ontbreken, dan ben je eigenlijk al vanaf het allereerste begin tegen de natuurlijke stroom in aan het gaan. Dan begint het duwen en trekken dus meteen al bij de start.

Organisch creëren in 16 fasen

Kenmerkend voor de richtingaanwijzers voor creatieve processen die ik in dit boek presenteer – en aan de hand van mijn eigen ervaringen illustreer – is dat ze gebaseerd zijn op een diepgaand inzicht in hoe transformatieprocessen van nature verlopen. Ik noem ze daarom ook wel wegwijzers voor organisch creëren.

Op de volgende bladzijde vind je een schematisch overzicht van het natuurlijke verloop van creatieve processen in 16 fasen. De 16 fasen heb ik de volgende namen gegeven:

  1. Idee, wens of verlangen
  2. Bezwaren tegen het idee
  3. Mogelijkheden zien
  4. Besluiten om het initiatief te nemen
  5. Je initiatief neerzetten
  6. Exploreren
  7. Je initiatief afbakenen
  8. Doen!
  9. Bezinnen
  10. Bijsturen
  11. Manifesteren
  12. Afronden
  13. Effecten zien
  14. Evalueren
  15. Verzoenen met proces, resultaat en effecten
  16. Rusten

Door de 16 fasen in een cirkel te plaatsen, worden een aantal dingen zichtbaar.

Het eerste dat zichtbaar wordt, is dat elke volgende fase logisch op de voorgaande fase volgt. Zo roept elk idee, wens of verlangen bijvoorbeeld in eerste instantie bewaren op. En je kunt pas besluiten om het initiatief te nemen, nadat je een mogelijkheid ziet om de creatieve spanning tussen je idee, wens of verlangen enerzijds en de bezwaren die dat oproept anderzijds te overbruggen.

Wat ook zichtbaar wordt, is dat we in ons denken weliswaar 16 fasen kunnen onderscheiden, maar dat een creatief proces in werkelijkheid een doorgaande stroom is. Die stroom stopt dus ook niet wanneer we een bepaald creatief proces hebben afgerond. Sterker nog, juist wanneer we rusten, krijgen we vaak briljante nieuwe ideeën.

De Gulden Middenweg bewandelen in creatieprocessen

Het derde dat zichtbaar wordt, is dat de 16 fasen 8 paren vormen, waarin min of meer tegengestelde, maar elkaar aanvullende krachten werkzaam zijn. Dat deze krachten niet alleen tegengesteld zijn, maar elkaar ook aanvullen, wordt zichtbaar wanneer we de woorden waarmee ik 16 fasen benoemd heb paarsgewijs als volgt met elkaar combineren:

1. Een van binnen komend Idee

2. Bijsturende Bezwaren

3. Manifesteerbare Mogelijkheden zien

4. Afrondend Besluiten om het initiatief te nemen

5. Effecten zien bij Je initiatief neerzetten

6. Evaluerend Exploreren

7. Verzoenend Je initiatief afbakenen

8. Rustend Doen

9. (Je op het oorspronkelijke) Idee Bezinnen

10. Bezwaard Bijsturen

11. Mogelijkheden zien Manifesteren

12. Besluiten om het initiatief te nemen tot Afronden

13. Je initiatief neerzetten bij het Effecten zien

14. Explorerend Evalueren

15. Afgebakend Verzoenen

16. Doende Rusten

Bij sommige woord-combinaties kun je je misschien meteen al wat voorstellen en bij andere woord-combinaties misschien nog niet. Maar wat ik op deze plaats met deze woord-combinaties duidelijk wil maken, is dat de uiteindelijke uitdaging is om in een creatief proces De Gulden Middenweg te blijven bewandelen. Dat doe je door in iedere fase van het creatieve proces niet door te schieten in dat wat voor die fase kenmerkend is, maar ook iets van dat wat voor de tegenoverliggende fase kenmerkend is te blijven behouden. Wanneer we ter illustratie opnieuw naar de tegenstelling tussen Doen! en Rust kijken, dan is dus enerzijds de uitdaging om ook in de meest actieve fase van het creatieve proces (innerlijk) ontspannen te blijven (= Rustend Doen) en anderzijds om ook in de meest passieve fase van het creatieve proces (innerlijk) actief te blijven (= Doende Rusten).

Leeswijzer voor het boek

Elk van de zestien hoofdstukken van dit boek is aan één fase van het creatieve proces gewijd. Per fase geef ik aanwijzingen voor de richting waarin het creatieve proces zich van nature beweegt. Dat doe ik als volgt.

Ik begin elk hoofdstuk met het benoemen van de werkzame kracht uit de analoge fase van Het Wiel van Transformatie. Hiermee geef ik aan wat de essentie van elke fase in het creatieve proces is. 

Vervolgens geef ik een beschrijving van de vormen of gedaanten die deze werkzame kracht in creatieve processen kan aannemen.

Deze vormen of gedaanten illustreer ik tenslotte aan de hand van de ervaringen die ik heb opgedaan in creatieve processen waar ik zelf als initiatiefnemer bij betrokken was of ben. Concreet gaat het hierbij om de ontwikkeling van muziektheatergroep Van Lotje, woon-werkgemeenschap Hof van Moeder Aarde en het Wildeman Festival.

Op deze manier probeer ik mijn inzichten in het transformatieproces dat onze eigen creaties tijdens hun creatieproces doormaken met je te delen. Ik ben heel benieuwd of jij hierin ook het ontwikkelingsproces van jouw eigen creaties kunt herkennen.

Om snel de samenhang met de andere delen van De Roep van de Wildeman te kunnen zien, heb ik onder de titel van elk hoofdstuk een aantal kernwoorden en een symbool geplaatst. De kernwoorden verwijzen achtereenvolgens naar de analoge fasen in Het Wiel van Transformatie, de menselijke levensloop, De Reis van de Held, het verhaal van De Wildeman en creatieve processen. Het symbool is een visuele weergave van de werkzame kracht die in elke fase werkzaam is. Een toelichting bij deze symbolen vind je in het eerste deel van De Roep van de Wildeman.